GERİ DÖNÜŞÜMDEN 25 MİLYON DOLAR CİRO YAKALADI

Günde 1 milyon adet atık toplayarak geri dönüşüm çözümleri üreten TerraCycle, 25 milyon dolarlık ciroya ulaştı. Dünyanın en başarılı girişimcileri arasında gösterilen Tom Szaky ise ‘Çöp adam’ olarak tanınıyor.

TÜM dünyada ‘Çöp adam’ diye tanınan Tom Szaky, Amerika kökenli TerraCycle şirketi ile adını duyurmayı başardı. Henüz 21 yaşındayken katıldığı bir proje yarışmasını kazanan ve kendisine 18 milyon dolarlık kaynak yaratan Szaky, kurduğu şirket ile günde 1 milyon parça atık toplayarak çeşitli ürünlere dönüştürüyor. Üniversite eğitimini henüz birinci sınıftayken bırakan Szaky, “O dönem cebimde 5 kuruşum yoktu şu anda 25 milyon dolar ciro yapıyoruz” diyor. İnsanların, kendisine ‘Çöp adam’ diye seslenmelerinden rahatsız olmadığını belirten Szaky, “Hedefim ‘Çöp adam’dan ‘Çöp kralı’na terfi etmek. Şirketimi, 5 yıl içinde 100 milyon dolar ciroya ulaştıracağım” diye konuştu.

1982’de Budapeşte’de doğan Tom Szaky, çocukluğunda da herşeyi merak eden ve yaramaz bir çocuk olduğunu söyleyerek, şöyle anlattı: “Belli bir yaştan sonra ailemle Kanada’ya yerleştik. 10 yıl sonra Preston Üniversitesi’ne kabul edildim. Okulun henüz ilk yılında, buna alışamadığımı anladım. Sokaklardaki atıklar için, ‘bu kadar çöp nereye gidiyor’ diye hep düşünüyordum. Bir proje hazırladım ve yarışmaya katıldım. Projem kabul edildi ve bir şirketten 18 milyon dolarlık destek aldık. Kendi kendime o dönem ‘bundan sonra çöplerin kurtarıcısıyım’ dedim. Daha sonra süreç bizim için çok iyi gitti ve bu aşamaya kadar geldik.”

Terracycle, ilk olarak ‘Worm Poop’ adlı gübreyi çıkarıp faaliyete geçti. Terracycle’ın halen atıklarını topladığı şirketler arasında meyve suyu, cips, şekerleme, kişisel bakım gibi bir çok sektör bulunuyor. Şirket, bunlardan Wal-Mart gibi Amerikan perakende mağazalarında satılan taşıma çantası, portatif hoparlör ve defter yapıyor. Şirketin Ar-Ge biriminin temel felsefesinin ‘İğrençliğin sınırı yok’ olduğunu söyleyen Tom Szaky, “Bebek bezlerini, kadın pedlerini bile değerlendirip, park ve bahçeler için banklar yapıyoruz” diyor.

TÜRKİYE’ye şu ana kadar on kere geldiğini ve her geldiğinde de çok eğlendiğini söyleyen Tom Szaky, “Türkiye’nin gelişimini ben de takip ediyorum. Yurtdışındaki bir çok yayında da Türkiye ile ilgili yazılar çıkıyor. Son 1 yıldır İstanbul’da ticari anlamda ne yapabilirim diye araştırıyordum. 2012 yılının başında Colgate sponsorluğunda, ağız bakım ürünlerinin toplanması konusunda anlaşma imzaladık. Buradaki hedeflerimiz daha büyük. Türkiye’de daha farklı atık ürünlerini toplamak da istiyoruz. Ayrıca İstanbul’da da bir tesis kurup ürün yapmayı düşünüyoruz. Görüştüğümüz şirketler var. Yakın zaman içinde Türkiye bizim için ‘çöp merkezleri’nden birisi olacak.

-->